Stawy skroniowo-żuchwowe są źródłem wielu problemów bólowych w sferze narządu ruchu i nie tylko, stąd wynika potrzeba współpracy pomiędzy lekarzem stomatologiem, ortodontą, protetykiem i fizjoterapeutą. Skutkuje to zastosowaniem odpowiedniego leczenia (specyficznych technik leczniczych) i często zaangażowania różnych specjalistów.

Rehabilitacja aparatu żucia skupia się na normalizacji napięć w tkankach miękkich na poziomie mięśni, więzadeł, powięzi, przywracaniu prawidłowej fizjologicznej ruchomości w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych oraz stawów kręgosłupa i miednicy oraz przywracaniu prawidłowego wzorca ruchomości dla odtworzenia prawidłowej funkcji. To oczywiście przekłada się na likwidacje bólu, tarć i trzasków (krepitacji), optymalnym rozkładzie kontaktów miedzy zębami i walki z bruksizmem.

Najczęstszą przyczyną jest stres, który powoduje silne napięcie mięśni żucia, zaciskanie i zgrzytanie zębami prowadzące do ich zniszczenia (bruksizm).

Kolejną przyczyną powstawania tej dysfunkcji jest noszenie aparatu ortodontycznego, najprawdopodobniej w wyniku ekstrakcji zębów.

Urazy mechaniczne np. komunikacyjne, uderzenie w głowę lub żuchwę mogą spowodować przemieszczenie krążka stawowego oraz spowodować bóle głowy, klikanie w stawie, ograniczenie otwierania ust.

Wskazania do rehabilitacji stomatologicznej:
  • bóle żuchwy i szczęki
  • zgrzytanie zębami (bruksizm)
  • bóle głowy
  • szum w uszach
  • bóle zębów, jamy ustnej i twarzy
  • bóle i trzaski w obrębie stawów żuchwy
  • problemy z przełykaniem, otwieraniem i zamykaniem ust
  • zgrzytanie zębami (bruksizm)
  • noszenie aparatu ortodontycznego lub szyny repozycyjnej lub relaksacyjnej

Dopisałeś się pomyślnie do newslettera!
Wypisałeś się pomyślnie z newslettera!
  • 4youcard